Blog

We write for you

Tomáš Galajda
/
15. february 2016
Jazyk grafického designu (Richard Poulin)

Jazyk grafického designu (Richard Poulin)

Je to už nejaký čas, no dobre si pamätám na deň, keď som z kníhkupectva odchádzal s touto knihou. V tej chvíli ma prepadli pocity radosti, vzrušenia z novej veci, nadšenie, ale aj strach a obavy, či som svoje peniaze neutratil zbytočne. Dnes môžem spokojne prehlásiť, že to bola dobrá investícia, ktorá sa mi vrátila niekoľkonásobne.



Jazyk grafického designu od Richarda Poulina(v origináli „The Language of Graphic Design“) je príznačný názov knihy, ktorú môžeme pokojne označiť aj ako učebnica. V českom jazyku ju u nás v roku 2012 vydalo vydavateľstvo Slovart.



Celé dielo má dvadsaťšesť kapitol, ktoré predstavujú akúsi „malú“ poctu autora anglickej abecedy. Ako sám tvrdí, nejde o konečný zoznam, ale aj ten viac ako postačuje a poskytuje cenné informácie. Mimochodom, koho by zaujímalo, tak Richard je zakladateľom grafického štúdia Poulin + Morris Inc. so sídlom v New Yorku, prednáša na viacerých umeleckých akadémiách, získal množstvo ocenení za dizajn a jeho práce boli publikované v časopisoch a knihách po celom svete.




Richard jednotlivé kapitoly zostavil ako abecedu vychádzajúc pritom z myšlienky, že každý jazyk tvorí skupina znakov (abeceda). Keď tvoríme slová, spájame ich z písmen, zo slov ďalej skladáme vety a z viet zložitejšie myšlienky atď. Grafický dizajn tak stavia do role nového jazyka, ktorý ak chceme správne používať, musíme rozumieť jeho jednotlivým častiam a naučiť sa ich spájať.




Postupne prechádza od „jednoduchých“ pojmov ako bod, línia, plocha, farba… až k zložitejším častiam dizajnu ako sú napríklad pohyb, napätie, doplnenie, proporcie a pod. Určitou pridanou hodnotou knihy sú historické súvislosti viazané ku každej téme, v ktorých Richard prezentuje vždy jedného autora a jeho prínos v danej oblasti grafického dizajnu. Odborný výklad každej z dvadsiatich šiestich tém dopĺňajú starostlivo vyberané ukážky z praxe, na ktorých je daný princíp vysvetlený. To všetko spolu robí z tejto knihy učebnicu, po ktorej by mali siahnuť najmä začínajúci dizajnéri, pre ktorých môže byť dobrým odrazovým mostíkom do sveta grafického dizajnu.

V závere knihy nájdete celý zoznam prispievateľov – teda grafických štúdií a dizajnérov, ktorí do knihy „prepožičali“ svoje práce.

Záver

Bude to síce znieť ako úplné klišé, ale kniha by nemala chýbať v knižnici žiadneho grafického dizajnéra (ak nie táto, tak určite aspoň jej podobná). Či ste začínajúci dizajnér, „ostrieľaný harcovník“ alebo si len potrebujete rozšíriť svoje znalosti táto publikácia pre Vás bude vhodnou voľbou.

V našich e-shopoch sa cena pohybuje okolo 23 eur, čo síce nie je malá čiastka, ale pri knihe tohto formátu ide podľa mňa o primeranú sumu.

Pre mňa osobne ide o jednu z mála kníh, ktoré považujem za také „malé“ biblie v grafickom svete (pokojne so mnou nemusíte súhlasiť). No a navyše, ak máte rovnako ako ja radi citáty, tak si v knihe prídete určite na svoje. Úvod každej kapitoly totiž dopĺňa pekný citát, ktorý sa viaže priamo k téme. Za seba si dovolím jeden, ktorý vo mne zarezonoval:

Není důležité, naco se dívate, ale co vidíte.
(Henry David Thoreau 1817–1862)

Názov: Jazyk grafického designu
Autor: Richard Poulin
Rozmery: 205 × 255 mm
Počet strán: 288 strán
Väzba: Tvrdá väzba s prebalom
Jazyk: Český jazyk
Rok vydania: 2012


Tomáš Galajda
Tomáš Galajda Graphic Designer
Pod heslom "Dizajnujem, teda som" neustále tvorím a objavujem nové veci. Verím, že kvalita každého vizuálu sa ukrýva v jeho detailoch. Som perfekcionista a v dizajne preferujem čisté a prehľadné riešenia. Rád sa venujem tvorbe log, korporátnych ident&iacut…
About author
By using the sites operated by 4ME MEDIA s. r. o. you agree to the use of cookies that help us provide better service. More info
sk
en