Blog
We write for you


Negatívna reklama
Počuli ste už niečo o negatívnej reklame? Ak nie, pokúsim sa vám aspoň stručne vysvetliť, aká je to marketingová forma, čo je jej účelom a aké ma ciele.
Už len pojem „negatívna“ evokuje a vyvoláva pocit, že niečo nie je v poriadku. Ale ako sa vraví, nie je všetko zlato, čo sa blyští. Presne toto príslovie platí aj v prípade negatívnej reklamy. Negatívna reklama alt. útočná, protikladná, porovnávacia či akokoľvek nazveme tento druh komunikácie, je účelná forma marketingu, ktorá má za cieľ iným, šokujúcim, či škandalóznym spôsobom poukázať na produkt, značku, službu alebo konkurenciu.
Máme rôzne spôsoby negatívnej komunikácie. V každom prípade platí, že pozornosť u ľudí určite vzbudí. Negatívna reklama sa pohráva s emóciami. Pozornosť ľudí udržiavajú taktiež negatívne udalosti, predsa kto by si nepamätal napr. pád dvojičiek z roku 2001. Negatívna udalosť, skúsenosť, ktorá si vyžiadala pozornosť globálneho charakteru. Čo ľudí v tomto svete zaujme ako prvé? Klebety, nehody, nešťastia atď., ktorými nás každý deň zásobujú médiá a my si ich pamätáme.
Ciele negatívnej reklamy
Samotná reklama má za úlohu priviesť pozornosť a to isté platí aj o tejto forme marketingu. Spôsobov šírenia reklamy máme v dnešnej dobe už množstvo, ale každá má ten istý cieľ - a to je oslovenie masy ľudí, prípadne vybranej cieľovej skupiny. Hlavným cieľom negatívnej reklamy je vyvolať negatívne pocity ku konkurencii a tým zároveň vzbudiť pozitívne pocity k jej zadávateľovi. Čiže keď to zhrnieme, jej úhlavným cieľom je poukázať na produkty a služby konkurencie a tým povedať, že naše produkty a služby sú iné a „kvalitnejšie“.
Nie je pre každého
Samozrejme negatívna reklama nie je vhodná pre každého zadávateľa, preto si treba rozumne premyslieť, či vám táto forma marketingu vyhovuje, prinesie požadovaných klientov, alebo vám skôr uškodí. Každopádne svoje opodstatnenie a uplatnenie v reklame ako takej negatívna reklama má. Pokiaľ sa však rozhodnete pre realizáciu negatívnej reklamy, treba si uvedomiť, proti akej konkurencii bojujete a akou formou/prevedením/myšlienkou spracovania na trh pôjdete, aby ste si v konečnom dôsledku nesypali popol na svoju hlavu.
Pokiaľ by som mal uviesť nejaké príklady, samozrejme videli sme už rôzne spôsoby/kampane negatívnej reklamy, či to bolo v prípade obchodných reťazcov a poukázanie na kvality/nekvality konkurencie, či rôznych nábytkárskych spoločností, prípadne v oblasti gastronómie a alko nápojov, ale asi najčastejším príkladom pre vysvetlenie môžeme použiť našu slovenskú či inú politickú scénu. Spôsoby konkurenčných politikov ako zhodiť niekoho z kresla a prísť k moci v dnešnej dobe nemajú obmedzenia. Každopádne je to jedna z najčastejších foriem ako ovplyvniť voličov a ako si ich pritiahnuť na svoju stranu.
Ako paradoxný príklad negatívnej reklamy môžem uviesť aj formu spustenia odradzujúcich vizuálnych obrázkov na cigaretách pre fajčiarov. Na niekoho to má vplyv a na niekoho vôbec nie. Ku podivu od doby zavedenia týchto obrázkov na škatuľkách sa začali lepšie predávať tabatierky alebo obaly na cigarety. ;) Ďalší spôsob ako využiť trh a rýchlo sa inou formou na ňom etablovať. Predsa keď nám niekde vezmú, tak nájdeme ďalší spôsob ako chýbajúce prostriedky nahradiť a trhnúť ďalšie príjmy.
Keď si zhrnieme tento článok, tak aj negatívna reklama má svoje plnohodnotné opodstatnenie v marketingovom svete. Veď ako inak by nás politici ovplyvňovali, prípadne tabakové či iné spoločnosti trhli ďalšie miliardové príjmy? Pokiaľ vás tento článok zaujal a máte nejaké skúsenosti s negatívnou reklamou, podeľte sa s nami o ne, budeme sa tešiť.
PS: Skúšali ste sa v tomto smere zamyslieť aj nad problematikou a otázkou migračnej krízy? Nie je to celé len jedna globálna hra, ktorá nás má len vystrašiť za iným účelom? ;)