Blog
We write for you


Prekvapivý príklad inovácie zo sveta
O tom, že inovácie sú v živote človeka ale aj firmy dôležité, som písal prednedávnom v predošlom článku. Teraz by som sa s vami rád podelil o jeden konkrétny prípad, ktorý ma zaujal svojou efektivitou, aj keď som sa naň spočiatku pozeral cez prsty.
Ak si chcete prečítať o tom, prečo sú inovácie dôležité, ako podnietiť svojich zamestnancov k tomu, aby ich prinášali a ako ich zaviesť do praxe, tu je odkaz na môj predošlý článok: Inovácie - zbytočnosť alebo nevyhnutnosť?
Ako šetria kuriéri UPS v Amerike?
Kto niekedy navštívil USA, určite postrehol, že veľa veci funguje inak. Jedným z takýchto príkladov je aj fakt, že vozidlá smú na križovatke na červenú odbočovať vpravo, ak tým nikoho neohrozia. Práve toto sa rozhodla ešte v roku 2004 využiť kuriérska spoločnosť UPS a svojim vodičom “zakázala” odbočovať vľavo.
Prečo? Pretože v matematických modeloch prišli na to, že odbočovanie vľavo je neefektívne. Odbočovanie vľavo proti idúcej premávke vozidiel spôsobuje v premávke dlhé čakanie, ktoré spotrebúva palivo, čas a zvyšuje riziko dopravných nehôd.
Ako? Spoločnosť si nechala svoje GPS vo vozidlách upraviť tak, aby preferovali odbočovanie vpravo. Namiesto toho, aby vodič odbočil vľavo, obíde ulicu 3 pravotočivými zákrutami. V UPS tvrdia, že niekedy je dlhšia trasa optimálnejšia ako zdanlivo kratšia.
Výsledok? Z celkového počtu odbočiek vodiči spoločnosti UPS odbočia vľavo len v 10% prípadoch. Spoločnosť zistila, že týmto krokom sa im ročne darí ušetriť 10 miliónov litrov paliva a znížiť tvorbu oxidu uhličitého o 20 tisíc ton a vďaka tomu, že vodiči nečakajú na semaforoch na odbočku vľavo, stihnú doručiť až o neuveriteľných 350 tisíc zásielok viac. Navyše, vďaka takto upraveným navigáciám sa spoločnosti podarilo zredukovať počet doručovateľských vozidiel o 1 100 kusov, čím sa celková prejazdená vzdialenosť znížila o neuveriteľných 46 miliónov kilometrov, a to aj napriek dlhším trasám áut spôsobených obchádzaním.
Zdroj: ETREND
Čo z toho plynie?
Neviem, ako vás, ale mňa vyššie uvedený príklad doslova ohromil. Ukazuje totiž, že aj veci, ktoré na prvý pohľad môžu vyzerať nereálne a možno až hlúpo, dokážu priniesť skvelé výsledky. Firma šetrí financie, zákazníci dostávajú svoje zásielky skôr a navyše v neposlednom rade, naša planéta trpí menej. Pre mňa osobne je toto jednoznačne WIN-WIN stratégia.
Aj preto by sme sa mohli občas zastaviť a skúsiť sa na veci pozrieť inak. Pretože môžu mať na nás a naše okolie významnejší vplyv, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Máte tiež nejaký skvelý príklad inovácie u nás alebo vo svete, ktorá vás ohromila svojim riešením? Podeľte sa oň s ostatnými napríklad aj prostredníctvom komentára pod článkom.