Blog
Píšeme pre vás


Marketing Mix Brno - časť druhá
V dnešnej druhej časti článku venovanému marketingovému veľtrhu z Brna budem pokračovať presne tam, kde som naposledy skončil. V prípade, že ste prvú časť ešte nečítali prikladám preklik na článok.
Kolega prednášajúceho upozornil na uplynutie jeho vyhradeného časového limutu a preto sa rozhodol prednášku pomaly ukončiť. Rozlúčil sa, poďakoval sa za našu pozornosť a uviedol ďaľšieho prednášajúceho.
Vizuálna hierarchia webu
Ním bol Ondřej Ilinčev. Tvár tohto pána som si pamätal už z predchádzajúceho ročníka, hlavne kvôli svojskému prejavu a zmyslu pre humor. Prednášku si pochvaľovala aj Danka, takže sme z nej boli obaja naozaj nadšený.
Hlavnou témou samozrejme bola hierarchia webu. Je to oblasť, ktorá je v dnešnej dobe často ignorovaná, a preto mnoho webov nespĺňa svoj účel tak dobre, ako by bolo možné. Pán Ilinčev poukazoval na problémy, spojené hlavne s príliš veľkým textovým obsahom stránok, ktorý často nie je relevantný pre koncového zákazníka.
Prečo je príliš veľa obsahu problém?
Ľudia v dnešnej dobe už nemajú toľko trpezlivosti pri prezeraní stránok ako kedysi. Dnes, ak máte v úmysle ich zaujať, dajú vám k dispozícii maximálne 8 sekúnd a ak ich nevyužijete, sú nenávratne preč. Nikto neobľubuje dlhé stĺpce uceleného textu a podobné šialenstvá. Z vlastnej skúsenosti viem, že často sa sám nedostanem za 3 odstavec textu ak ma nezaujme alebo mi neprinesie nič relevantné ku kontextu, ktorý hľadám.
Čo teda v takýchto prípadoch funguje?
- V prvom rade teda jednoduché texty, ktoré sú k veci. Maximálne tak 3 odseky po 5 vetách. Žiadne zbytočné omáčky. Kto chce poéziu, bude čítať Shakespeara a nie webové stránky.
- Zachovávanie určitého rozhrania pre rôzne odvetvia. Nie je dobré nasilu sa snažiť odlíšiť od ostatných, keď sa koncoví zákazník nebude vedieť orientovať na vašej stránke podľa už zabehnutých štandardov, ktoré fungujú na iných weboch.
- Jednoduché smerovanie webu. Web by mal mať určitý flow (teda smerovanie). Človek by mal byť schopný web jednoducho opticky sledovať v určitom smere bez zásekov a neprirodzených odbočiek. (Logo by malo byt umiestnené v ľavo hore, menu na pravo od neho, atď.) Ľudia najčastejšie majú tendenciu sledovať web v dvoch najrozšírenejších patternoch a to v tvare „F“ tj. Najprv len letmo z najvyššieho ľavého rohu smerom nadol a potom z toho istého miesta z ľava do prava po jednotlivých riadkoch alebo v tvare „Z“ a to tiež z ľavého horného rohu smerom doprava a cikcakovo naspäť (viď obrázok)
- HDL webu by mal byt stručný a výstižný avšak nie príliš všeobecný. (Life is good – naozaj nie je dobrý slogan, keďže existujú desiatky firiem, ktorým ho môžete umiestniť pod logo a mohli by ho použiť za svoj.)
- Ak je pre vás dôležité, aby sa zákazník dostal k napr. objednávkovému formuláru, tak ho na svojej stránke neschovávajte. Mal by byť dobre viditeľný a nie zbytočne dlhý. Nie každý bude hneď ochotný s vami zdieľať číslo svojich topánok, ak to nie je relevantné.
Samozrejme pri vytváraní webu je dobré používať určité princípy, ktoré fungujú. Tie p. Ilinčev spomenul v nižšie uvedených bodoch a ponúkol praktické ukážky (ak by ste mali záujem o bližšie informácie odporúčam navštíviť jeho blog http://www.ilincev.com/blog).
Už spomenuté princípy:
- Veľkosť – Veľké veci sú vždy dôležitejšie.
- Farebnosť – Výrazné farby je lepšie používať striedmo, na prvky, ktoré majú vyniknúť.
- Kontrast – Nie len veľkosťou a farebnosťou, ale aj množstvom, či intenzitou.
- Podobnosť – Či už sa jedná o call-to-action prvky, tlačidlá, nadpisy alebo iné elementy, je dobré, keď sú rovnaké.
- Layout – Laicky celkové rozloženie prvkov na stránke.
- Opakovanie – Je dobré opakovať podobné patterny, tvary a podobne.
- Priestor – Toto je jeden z najdôležitejších princípov, ktorý zostáva nedocenený a to je správne využitie priestoru na stránke. Je potrebné využívať tzv. „White Space“ alebo inak prázdne miesta. To, že máte k dispozícií celý ten priestor neznamená, že musí byť každý mm zaplnený obsahom. (krásna ukážka je web harrys.com)
- Veľkosť písma – Tu sa jedná samozrejme o samotnú hierarchiu písma (nadpisy, podnadpisy, text a iné).
Na záver ešte uviedol 3 tipy ako jednoducho zefektívniť vašu stránku, či už ide o jej návštevnosť alebo praktickosť.
- Nebáť sa zjednodušiť vašu úvodnú stránku – Stránka by mala najlepšie obsahovať jasný a stručný popis vašej stránky a maximálne naviesť človeka k zvyšnému obsahu vašej stránky. Nič viac nič menej. Samozrejme je to odlišné pri e-shopoch a v určitých špecifických prípadoch. Jasné však je to, že prevažná časť vašich návštevníkov vašu úvodnú stránku ani neuvidí. Pýtate sa prečo? Nakoľko váš web navštívia cez odkaz na sociálnych sieťach a podobne.
- Zjednodušte kroky – Či už sa jedná o objednávkový formulár alebo dotazník, v jednoduchosti je krása a hlavne účelovosť.
- Motivácia zákazníka – Je mi jasné, že pre vás sú podrobnejšie informácie o vašom zákazníkovi dôležité, no nie každý ich rád rozhadzuje len tak kade chodí a preto je dobré v týchto prípadoch zákazníka motivovať. Pritom sa nemusí jednať o nič komplikované, stačí drobná zľava alebo bonus, ktorý zákazník zaručene ocení.
S tým sa s nami p Ilinčev rozlúčil a doprial nám krátku prestávku pred poslednou prednáškou dňa. Tú uvádzala právnická dvojica, ktorú som poznal už z minulého roka. Prevažne riešili skôr justičnú problematiku, ktorá mňa až tak neoslovila. Čo ma však oslovilo boli jednotlivé súdne kauzy v reklamnej brandži.
Medzi spomenuté patria:
TV Nova – bola nútená zaplatiť 100 000 CZK pokutu za odvysielanie reklamy pre POKERSTARS.CZ, kde propagovala hazard.
Jupík – musel uhradiť 180 000 CZK pokutu za reklamu na svoj produkt, ktorá zobrazovala deti pri nebezpečných úkonoch.
Beans – zaplatila pokutu 100 000 CZK za reklamu na produkt Berentzen, kde tento produkt (alkohol) znázornili ako „kamaráta do dažďa“ s tvárou Sagvana Tofi.
Produkt Multi Imun, má v Čechách právne problémy z toho dôvodu, že bol prezentovaný ako liek aj keď sa jednalo len o výživový doplnok.
Po prednáške sme sa rozhodli opustiť hotel a vybrali sme sa späť smerom na vlakovú stanicu. Na naše prekvapenie, vlak, ktorým sme sa mali vrátiť do Bratislavy mal meškanie. Z počiatku to bola len hodina, bohužiaľ náš kolega Patrik s týmto scenárom nerátal, keďže stačilo 10 minútové meškanie a nestihol by svoj vlak domov. Meškanie sa však natiahlo až na jeden a pol hodiny a tak sme si krátili čas v áziiskom bistre.
Nakoniec sme sa vlaku dočkali a aj samotný Patrik sa v celku dostal domov.
Ďakujem za vašu pozornosť ak ste dočítali až sem a dúfam, že ste sa niečo nové a zaujímavé dozvedeli z oblasti reklamy, grafického dizajnu a čosi viac o našom tíme vo 4ME MEDIA.