Blog
Píšeme pre vás


Za kulisami reklamnej agentúry
Ľudia si často myslia, že práca v reklamnej agentúre je iba o vymýšľaní kreatívnych „hlúpostí“. Odpustite mi, ak vás vyvediem z omylu a možno pokazím váš zidealizovaný sen o kreatívnom pracovnom prostredí ala Google, s farebnými šmykľavkami a smoothie barom, kde je ako inak všetko zadarmo. V dnešnom svete je aj kreativita predovšetkým biznisom.
Práca v reklamke je, presne ako akékoľvek iné zamestnanie, prácou. Vyžaduje od vás pracovné nasadenie, čistú hlavu, disciplínu, veľa profesionality a v neposlednom rade aj spomínanú kreativitu. Pracuje sa tu na rôznych projektoch a klienti sú tak isto rozliční. Môže sa vám stať, že v jednom okamihu vymýšľate veselý program pre detičky na najbližšiu Valentínsku akciu a hneď na to riešite zmenu korporátnej identity klienta v bankovom sektore. Flexibilita je kľúčom k úspechu. A nesmiete zabúdať na to, že všetko čo robíte, robíte pre klienta. S dizajnom loga musí byť spokojný klient. Návrh webstránky musí zaujať klienta. A s marketingovou stratégiou, ktorú ste navrhli na najbližšieho pol roka, musí byť stotožnený... áno uhádli ste to, práve klient.
Vlastne je to presne ako keď prídete do kaderníckeho salónu. Kaderníčkine kreatívne schopnosti by z vás možno vedeli urobiť modro-vlasú morskú pannu, ale to by s vysokou pravdepodobnosťou podľa vašich predstáv nebolo (ak áno tak klobúk dole! ☺). A práve to je na práci v reklamnej agentúre to náročné ale aj krásne, byť kreatívny v rámci hraníc, ktoré vám vytvárajú iní. Či už sú to hranice časové, finančné alebo ideologické.
Ľudia si možno ani často neuvedomujú, koľko práce reálne do takej tvorby reklamy ide. Veď je to jednoduché, vymyslieť slogan, názov produktu alebo napísať nejaký ten post na Facebook, či? Jednoduché to určite nie je. Ak by ste mali niekedy to šťastie dostať sa do reklamnej agentúry, videli by ste v realite, koľko času a energie trvá napríklad „jednoduché“ vytvorenie loga. Koľko hodín skicovania, návrhov a premýšľania ide do tvorby obrázku, ktorý dáva tvár každej spoločnosti. Aké farby použiť? Čo znamenajú? Čo vo vás evokujú? A aké tvary použiť? Súvisia s činnosťou spoločnosti? S jej ideológiou? Otázok, ktoré si grafický dizajnér kladie je ešte omnoho viac a smutným faktom dnešnej doby je, že jeho prácu si málokedy niekto poriadne všimne a tobôž nie aj ocení.
Reklama nie je strašiak, ktorého by sme sa mali báť. Je to kus práce, na ktorom sa tímy ľudí dobre namakajú. Spraviť reklamu tak aby zaujala po obsahovej a vizuálnej stránke vôbec nie je ľahké a spraviť reklamu tak, aby mala aj nejakú pridanú hodnotu ako humor alebo poučenie je skutočné umenie. Bežní spotrebitelia by sa tak mali na reklamu aj pozerať, ako na umelecké dielo. Možno nie je vždy všetko na 100 percent realistické (Picassove postavy predsa tiež nie sú prototypom človeka), avšak s dostatočným kritickým myslením si človek môže vychutnať akúkoľvek reklamnú tvorbu. A potom možno aj taký diaľničný billboard už nemusíme vnímať ako ďalšiu otravnú reklamu, ale ako vizuálne príťažlivý celok s vtipnou pointou, nad ktorou sa človek dokáže pousmiať. A taký úsmev nikdy nie je na zahodenie.
Čo som sa za posledné týždne naučila na kreastáži vo 4MeMedia? Buďme zvedaví! Presne ako malé deti keď sa učia a spoznávajú svet. Mnohokrát si myslíme, že nám dovŕšenie dospelosti na občianskom preukaze zaručilo aj patričné vedomosti ale nie je to tak. Človek nikdy nevie všetko a ani nikdy všetko vedieť nebude. Ale keď budeme zvedaví, predsa len sa toho dozvieme viac. A náš svet bude aspoň o tú trošku múdrejší.