Blog

Píšeme pre vás

Monika Gašparovská
Úprimná spoveď aneb desatoro prikázaní account managera

Úprimná spoveď aneb desatoro prikázaní account managera

Hneď v úvode si dovolím tvrdiť, že práca account managera nie je jednoduchá. Je to človek, ktorý musí z rôznych názorov, dobrých nápadov, zlých návrhov, nereálnych požiadaviek, množstva možností a alternatív nájsť tú správnu cestu pre klienta. A ešte ani to, že odpoveď nájde, úplne neznamená, že vyhral. Ako sa v marketingu vraví: „account manager mieni, klient mení“. 

Ak si však človek, v ktorom drieme nekonečná energia, veľa kreatívnych nápadov, pozitívnej nálady a túžiš po práci bez stereotypov, kde sa každý deň naučíš niečo nové, presne táto pracovná pozícia je pre teba “to pravé marketingové”. A akú superchopnosť by mal mať dobrý account manager? Byť super schopný.  

1. Ja som tvoj klient, nebudeš mať okrem mňa iných klientov, pre ktorých by si robil nemožné. 

Každý správny account manager by mal žiť jedným základným náboženstvom. Marketingovým polyteizmom. Každý klient je rovnako dôležitý. Nie je rozhodujúce, či si cez agentúru dáva tlačiť letáky, vytvárať webovú stránku alebo rieši fullservisovú spoluprácu na celý rok. Úlohou account managera je, aby sa každý klient cítil na prvom mieste, aby dostával férové jednanie s maximálnym úsilím a s výsledkom spokojnosti a úspechu na oboch stranách.
Veď kto by nechcel byť človek, ktorému ktorýkoľvek klient zavolá a do pár minút vybaví prakticky hocičo? Keď sa klient ako boh cíti, account manager boh je :).  

Zdroj: https://gph.is/1hEMHNx

2. Nevezmeš dovolenku nadarmo.    

Prosím, nechápte ma zle. Aj account manageri sú len ľudia, ktorí potrebujú oddych. Avšak starostlivosť o klientov je častokrát spojená práve so zodpovednosťou za úspešné projekty. Dovolenku máme ako všetci ostatní, avšak niekedy nakukneme marketingovým očkom do pracovných mailov a pre silný pocit zadosťučinenia sme ochotní stráviť pár dovolenkových chvíľ v pracovnej nálade. Z vlastnej skúsenosti viem, že ani to, že si na inom kontinente a bez poriadneho signálu, by ti nemalo zabrániť, aby si vyriešil dôležitý prepravný problém tisícky kusov propagačných letákov. Pravdou je, že nefungujeme na osem hodinovom pracovnom čase. Niečo vyriešiš aj večer o desiatej v posteli, niečo ráno pri umývaní chrupu a dobrý nápad môžeš dostať aj v situácii, v ktorej bežný človek nad prácou vôbec neuvažuje. Milujeme náš život v marketingovom prúde - a proti prúdu sa dá plávať len ťažko. 

Zdroj: https://gph.is/XMH6O9  

3. Pamätaj na deadliny.

Tu stačí jediné slovo: Amen.
Poznáte ten marketingový vtip o ideálnom deadline pre klienta?
„Do akého termínu to potrebujete?“
„Včera ráno.“ 

V každom prípade klient je tiež len človek, ktorý chce všetko a čím skôr a to je normálna ľudská vlastnosť. Je však dôležité klienta usmerniť, ponúknuť mu skutočne férový termín dodania návrhov. Správny account manager dokáže klientovi vysvetliť, že ak chce kvalitu, musí na ňu počkať a zároveň s úsmevom a bez napätia „uháňať“ členov tímu.  
Občas je náročné všetko stíhať, ale ak to account manager správne odkomunikuje, aj klient pochopí, že termíny, ktoré sľubujú zázračné kapustové tabletky na chudnutie sú rovnako nereálne ako niektoré jeho predstavy. Platí tu dvadsaťštyrikarátové zlaté pravidlo. Všetko chce svoj čas.  

Zdroj: https://gph.is/2F6h6WC  

4. Cti svojich klientov, aj kolegov.    

Každý klient má inú povahu, iné skúsenosti, iné vedomosti o problematike, možno niekedy len dobrý deň či deň blbec. To isté platí pre každého jedného kolegu. Dôležité pre account managera je prispôsobiť sa nálade klienta, naladiť sa na rovnakú vlnu, udržiavať pohodu pri pracovných stretnutiach, aj v kolektíve v office. Ku každému klientovi aj kolegovi je potrebné pristupovať s dávkou rešpektu. Niekedy musíte akceptovať zlé nálady, stresové situácie, inokedy vás milo prekvapia a svojím spokojným úsmevom vás dobijú energiou a motiváciou na zvyšok dňa. 

Zdroj: https://gph.is/2iPyzuo  

5. Nezabiješ (svojou povahou).

Správny account manager NIKDY nestráca úsmev na tvári. Je úplne jedno, či sa darí, či sú klienti nervózni, či mu niekto vynadal, či dostal pokutu. Vraví sa, že na odbúranie stresu je dobré dýchanie do bránice. Správny account manager si vrazí vankúš na hlavu a zvrieskne. Alebo vrieska opakovane. Avšak hneď po jeho zložení má úsmev na tvári a s pohodovou náladou si pospevuje pri riešení vzniknutého problému. Sme už takí. Najlepší „pracovní“ a do istej miery aj „súkromní“ kamaráti, ktorí klienta vždy vypočujú, pochopia ho a pomôžu mu uspieť a dosiahnuť jeho ciele. Povaha account managera je preto kľúčový faktor. Ak nemáte v sebe bezchybne nakalibrované váhy nálad, o práci account managera nemusíte ani uvažovať.  

Zdroj: https://gph.is/2p0wqgK 

6. (Ne)Zosmilníš s marketingom.

Tu platí ďalšie základné pravidlo: láska (k marketingu) hory (úspechu) pre(i)náša.
Bez úprimného, intímneho, najbližšieho vzťahu s marketingom, to, žiaľ, nepôjde. S láskou k marketingu sa správny account manager budí, aj s ním zaspáva. Niekedy sa mu o marketingu aj sníva. Stále som presvedčená o tom, že naše kožné bunky sú akási špongia – nasávame nové marketingové nápady a po dôkladnom načerpaní ich žmýkame ešte viac a lepších. Nekonečné “milovanie sa” s marketingom je základný kameň tohto romantického a vášnivého vzťahu plného úspechov. Musíš milovať marketing s veľkou dávkou entuziazmu

Zdroj: https://gph.is/1m5vWPa

7. Nepokradneš (nudné marketingové nápady iných).

Blé. Blé. Blé. 
Marketing je príliš rôznorodý, nepreskúmaný, inovatívny, šokujúci, nečakaný nato, aby sa používal opakovane. A hlavne tie otrepané a celkom nudné nápady. Prosím, už nie. Preto sa každý správny account manager okrem cibrenia svojej kreativity musí snažiť presvedčiť klienta, aby sa nebál nových vecí. Pretože práve to v marketingu funguje. Byť iný a odlíšiť sa. Riskovanie v marketingu je rovnako dôležité ako používať v lete deodorant. Proste must have. 

Zdroj: https://gph.is/2loxWJE  

8. Nebudeš krivo sľubovať nesplniteľné. 

To, že si na Nový rok sľúbiš, že teraz už ale určite zhodíš tých “10 prebytočných kíl”, je rovnako krásne klamstvo ako sľubovať klientovi nereálne marketingové ciele. Na jednej strane je pravda, že správny account manager preloží vetu kolegov : „je to úplne v r*ti“ a klientovi poskytne príjemnú alternatívu : „naskytli sa nejaké problémy, ale intenzívne pracujeme na ich odstránení“. Avšak aj tu platí istá miera úprimnosti v rámci pracovných vzťahov. Ak niečo nie je reálne, pokúsme sa priblížiť tomu, čo reálne je. Poskytnúť klientovi skutočne možné výsledky a na základe správneho postupu ich dosiahnuť, je lepšie, ako sľúbiť hory, doly, lúky a skončiť v háji. 

Zdroj: https://gph.is/1COMK3D  

9. Nebudeš žiadostivo túžiť pretlačiť iba svoj názor.

Vzťah medzi klientom a account managerom je v momentálnej dobe vyrovnaný a rovnocenne sa akceptujú názory oboch strán. To, že account vie predať svoje názory, podložiť ich výsledkami, očarovať klienta vhodným výberom slov, je pre prácu ako takú základný pilier. Je však nesmierne dôležité klienta vypočuť, snažiť sa pochopiť jeho názory a pohľad na marketingové stratégie. Niektorí klienti si radi nechajú poradiť, iní si tvrdohlavejšie idú za svojím. Našou prácou je vedieť ich usmerniť, vytvárať marketing na mieru akoby si ho želali oni, s odporúčaniami, ktoré ponúkame my. Ale tlačiť, tlačiť, tlačiť.. iba svoje názory, nikam nevedie. A ak, tak len do hajz.. kúpeľne.   

Zdroj: https://gph.is/1eRMZEq

10. Nebudeš túžiť po úspechu bez precíznej a zodpovednej práce. 

Hoci to nevidia všetci, za správne pochopený, navrhnutý, dokončený a odovzdaný projekt môže z veľkej časti account manager a skvelý tím ľudí v agentúre. Ak chce byť spoločnosť úspešná, bez zodpovedného prístupu to nie je možné. Takže možno niekedy obetuješ väčšiu časť dňa, niekedy vynecháš obed s kamošmi, neužiješ si voľný víkend, ale keď je klient spokojný a pochváli tvoju prácu, je to skutočne pocit na nezaplatenie. Až nato, že je zaplatený. 

Zdroj: https://gph.is/g/aRY516E  

A čo vám poviem na záver? Ak ste sa dostali až sem, sú dve alternatívy. Prvá je, že vás skutočne zaujímajú pracovné životy iných ľudí. Smutné, ale akceptujem. Druhá, že ste v práci alebo doma, neuveriteľne sa nudíte a každý deň si opakujete ako veľmi by ste si želali pracovať na super projektoch, so skvelým kolektívom plným (mysliac si o sebe) vtipných ľudí, ktorí si vystrelia aj zo seba. Túžite zažívať každý deň nečakané situácie, organizovať si pracovný život “za pochodu”, často vytvárať rôzne kreatívne koncepty, komunikovať so zaujímavými ľuďmi na dennom poriadku a po dobre odvedenej práci vidieť žiariace oči klientov plných spokojnosti.

Ak ste odpovedali osemkrát áno ako v našich “zábavných” reláciách, možno ste to práve vy, koho hľadáme. Pripojte sa k nášmu tímu a sľubujeme vám, že vašu fotku pred zverejnením na náš web bez problémov vyretušujeme. :) 

Monika Gašparovská
Monika Gašparovská Account Manager
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných imagons s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en