Blog
Píšeme pre vás


Zo študenta marketérom: rýchlokurzy geniality
Počas štúdia na vysokej škole som sa občas zamyslela nad tým, čo budem vlastne robiť keď ju raz dokončím? S ubúdajúcimi ročníkmi a pribúdajúcimi vráskami zo skúšok som si túto otázku kládla čoraz častejšie. Keďže určite tiež nechceš zostať nezamestnaným absolventom, prinášam ti pár tipov a trikov na rýchlokurzy geniality pre budúceho marketéra.
Počúvaj svoj vnútorný hlas, Po.
Prísť na to, čomu sa chce mladý človek venovať v pracovnej sfére, je vždy veľmi náročné. Najmä v dnešnej dobe neobmedzených možností.
Ak nevieš, čo robiť chceš, skús prísť na to, čo robiť určite nechceš. To je oveľa jednoduchší krok. Vylučovacou metódou zistíš, po čom ti srdce a mozog pištia. Brigádovanie počas štúdia ti môže k výberu dopomôcť. Študovanie počas štúdia ti zase napovie či sa chceš v budúcnosti venovať konkrétne svojmu odboru alebo nie. Sú to médiá či marketing? Vitaj a čítaj ďalej.
Výbornou pomôckou môžu byť veľtrhy práce, stáže či praxe, kde si na vlastnej koži vyskúšaš realitu tvojho vysnívaného povolania.
Schopnosti dračieho bojovníka.
A čo ak už aspoň tušíš, čo by to mohlo byť? Poďme k ďalšiemu kroku - prehodnoteniu svojich skills. Aké to sú? Čo všetko vieš a vieš to na teoretickej či praktickej úrovni? Pokiaľ máš teoretickú rovinu v malíčku, máš 29,9% úspechu zvládnutého. Ak tú praktickú, tak si vyhral/a minimálne Zlatého bludišťáka.
So získaním praktických skills to býva vždy ťažšie, takže pokiaľ nemáš žiadne špeciálne grafické, spisovateľské, prezentačné ani iné super schopnosti a si ešte nebodaj v poslednom ročníku na vysokej škole, tvoj čas práve nastal, Po!
Kung-fu panda
Nájsť riešenie je nevyhnutný krok a musí prísť asap (toto slovo budeš v marketingu počúvať často, zisti si čo znamená). Najprv si ulož poslednú verziu diplomovky, ideálne ju zálohuj aj na cloud a poďme na to.
Možno ti srdce poskočí najskôr zo šiestej kávy, potom z nadšenia či obáv. Opráš Word, Power Point, Excel (minimálne na úroveň poznania And, Or, Not, If, Vlookup a pivot tabuľky) - tieto programy budeš potrebovať takmer v každej jednej brandži. Ak nie v úplne každej.
- Tajný tip od našej copywriterky: prosím, opráš si aj slovenčinu. Aj písanie čiarok. -
Základné marketingové skills vieš získať na rôznych online (aj neplatených!) kurzoch. Digitálna garáž od Google je základ.
Sociálne siete majú množstvo využití. Youtube, Facebook, ale aj Instagram či dokonca Tik Tok je možné využiť na iné účely ako na pozeranie pádov mačičiek zo schodov, alebo ľudí čo predvádzajú pohyby pripomínajúce tanec domorodca. Opráš odbornú slovnú zásobu a hlavne si nezabudni načechrať životopis, napríklad v online editore Canva (tento pomocník nepatrí k obľúbeným programom grafikov, ale niekde začať musíš, učený z neba nikto nespadol).
Verím, že v aktuálnej, nie úplne pracovne ideálnej dobe aj napriek snahe môže byť ťažšie nájsť si stáž alebo prácu, preto ti sem dám niektoré užitočné stránky aj s online kurzami podľa rôznych zameraní (niektoré sú len v AJ jazyku), ktoré ti to môžu na začiatku uľahčiť.:
- Canva (online grafický editor, jednoduchý pre užívateľa, väčšina šablón je zdarma, vhodný k vytvoreniu životopisu, prezentácií či social postom...)
- Youtube (tu nájdeš more tutoriálov na rôzne témy, zdokonalíš sa tu aj vo Photoshope, Illustratore, či naučíš modelovať v Blenderi).
- Duolingo (web stránka alebo aj aplikácia, ktorá ti do určitej lekcie ponúka zadarmo kurzy rôznych jazykov a jej maskotom je rozkošná zelená sova)
- Synonymický slovník a slovník slovenského jazyka (toto môže byť užitočné, ak chceš byť copík/čka. Tvoj budúci zamestnávateľ si určite na gramatiku posvieti už pri tvojom CVčku)
- Facebook Blueprint (kurzy zamerané na používanie nástrojov a podnikanie na Facebooku a Instagrame, vhodné ak sa chceš pohybovať v oblasti sociálnych médií)
- Google Skillshop (základný certifikát Google Ads + pokročilé ako google marketing platform, google ad manager a zopár ďalších. Tento druh certifikátov ti pomôže, ak sa chceš venovať nastavení PPC kampaní, ale určite neuškodí ani pri všeobecnom prehľade)
- Hubspot (kurzy zamerané na marketing, predaj, obsah, digital, sociálne siete)
- Semrush (máš na výber 6 zameraní, napríklad aj SEO či PPC)
- Udemy (základné kurzy alebo prvé videá sú free, ostatné platené. Avšak nájdeš tam širokú škálu zamerania od marketingu cez dizajn, šport, oblasť IT a iné)
Vzdelávať sa dá aj na Spotify alebo na Apple Podcastoch, kde nájdeš vzdelávacie podcasty z rôznych oblastí života ale i na Netflixe, ktorý v poslednej dobe pridáva nespočetne veľa dokumentov, čo určite prospeje aj tvojej anglickej slovnej zásobe. Ak ti to stále nestačí, internet ponúka aj rôzne platené kurzy na stránkach ako:
- Vita (kurzy excelu, firemných systémov ako SAP alebo základy programovacích jazykov)
- Learn2code (všetko čo sa týka podnikania, programovania, copywritingu alebo aj úpravy fotografií v Adobe balíkoch)
- Moz academy (zameraná na SEO kurzy s rôznymi stupňami obtiažností)
Z vlastných skúseností viem, že ak sa do toho naozaj oprieš, výsledok na seba nenechá dlho čakať. Ja som už po mesiaci snaženia našla prvú stáž a rovno i zamestnanie. Na pohovoroch mi veľmi mi pomohli vedomosti z online certifikátov (áno, niekde si to overovali), ale aj základy Excelu.
Preto čo? Buď ako Po
Niekto môže povedať, že je to o šťastí či sympatiách. Samozrejme aj to je podstatné, ale je to najmä o tom, čo si ochotný spraviť a kam si až ochotný zájsť pre prácu, ktorú chceš. Môžeš si vravieť, že máš akúkoľvek smolu, ak budeš len sedieť na zadku a čakať, kým ti práca spadne z neba, tak je to lenivosť a nič iné. Preto buď ako Po, energická panda šíriaca dobrú náladu a s dostatkom vedomostí a snahy sa ani nenazdáš a čoskoro budeš patriť k marketingovým dračím bojovníkom.